کلاژن و بیوتین؟

کلاژن نوعی پروتئین و جزئی از بافت همبند بدن است؛ در حالی که بیوتین یک ویتامین است. هر دو نقش مهمی در سلامت پوست و مو دارند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل کلاژن ممکن است ظاهر پوست را بهبود بخشد. بیوتین ویتامینی است که بدن به تنهایی قادر به ساخت آن نیست، بنابراین باید از منابع غذایی تامین شود. مصرف هر یک از این دو ماده به عنوان مکمل یا دریافت آنها از غذا ممکن است برای پوست یا مو مفید باشد. مصرف آنها با هم بی‌خطر است، بنابراین افراد می توانند از هر دو آنها استفاده کنند.

تفاوت کلاژن و بیوتین در چیست؟

کلاژن پروتئینی است که به تشکیل ماتریکس خارج سلولی کمک می کند. این ماتریکس به پوست شکل و ساختار می دهد. بدن به طور طبیعی کلاژن تولید می کند، اما با افزایش سن، فرآیند تولید کلاژن کند می‌شود. کلاژن در پوست سریعتر از سرعت تولید آن توسط بدن تجزیه می شود و این امر منجر به از دست دادن خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست می شود. از دست دادن کلاژن نقش مهمی در ایجاد چین و چروک دارد. همچنین ممکن است بهبود زخم را کند کند.
در مقابل، بیوتین یک ویتامین B و یک ماده مغذی ضروری می باشد. بیوتین به آنزیم های مختلف کمک می کند تا گلوکز، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه سازنده پروتئین ها را متابولیزه کنند. در نتیجه، کمبود بیوتین می تواند منجر به ریزش مو، شکنندگی ناخن و عفونت های پوستی شود. بسیاری از افراد از کلاژن و بیوتین به عنوان مکمل برای بهبود سلامت پوست، مو و ناخن استفاده می کنند.

کدام یک برای مو بهتر است؟

یکی از نشانه های اصلی کمبود بیوتین، ریزش مو است. مصرف مکمل بیوتین ممکن است ریزش مو را کاهش دهد. بیوتین همچنین ممکن است به رشد مجدد مو کمک کند. یک مطالعه پیشنهاد می‌کند که بیوتین ممکن است ریزش مو را در افراد با و بدون کمبود بیوتین بهبود بخشد. اما شواهد قوی وجود ندارد که بیوتین می تواند موها را به میزان قابل توجهی ضخیم تر کند یا به طور چشمگیری ریزش مو را در افرادی که کمبود بیوتین ندارند، معکوس کند. بیوتین در دوز نرمال هیچ ضرری برای بدن ندارد.

کلاژن و بیوتین؟

کدام یک برای پوست بهتر است؟

اگر فردی دچار کمبود بیوتین باشد، مصرف بیوتین ممکن است سلامت پوست او را بهبود بخشد. در غیر این صورت، کلاژن گزینه بهتری برای بهبود ظاهر پوست می باشد. در یک مطالعه سیستماتیک در مورد مکمل های کلاژن خوراکی مشاهده شد کلاژن ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد. در مطالعه روی هیدرولیز کلاژن، محققان شواهدی پیدا کردند که کلاژن ممکن است پیری پوست، سلولیت، خشکی پوست و زخم را بهبود بخشد. در برخی مطالعات هیدراتاسیون و الاستیسیته پوست با کلاژن تری پپتید بهبود پیدا کرده است. این تحقیقات عوارض جانبی گزارش نکردند و نشان دادند که کلاژن می تواند مکمل مفیدی برای کاهش علائم پیری باشد. در مقابل، هیچ مطالعه ای ثابت نکرده است که بیوتین می تواند شرایط پوست را بهبود بخشد.

خطرات و عوارض جانبی

در دوزهای معمولی، احتمالا بی خطر هستند. با اینکه شواهدی وجود ندارد که بیوتین در دوزهای بالا سمی باشد، مصرف بیوتین در دوزهای بالا ممکن است با آزمایش‌های هپاتیت، اچ‌آی‌وی، پانل های تیروئید، ویتامین دی و آزمایش بارداری تداخل داشته باشد. افراد باید پیش از آزمایش، پزشک را در جریان مکمل هایی که مصرف می کنند قرار دهند. کلاژن به طور طبیعی در بدن وجود دارد، بنابراین در دوزهای معمولی، بعید است که عوارض جانبی جدی ایجاد کند. با توجه به اینکه سازمان غذا و دارو (FDA) شرکت ها را ملزم به آزمایش مکمل ها برای ایمنی یا خلوص نمی کند. مکمل ها ممکن است حاوی مواد دیگری باشند که باعث واکنش های آلرژیک، عوارض جانبی منفی یا تداخل با داروها می شوند. بنابراین در انتخاب مکمل ها دقت کنید.

منابع غذایی کلاژن و بیوتین

طیف وسیعی از مواد غذایی شامل تخم مرغ، گوشت، جگر گاو، ماهی هایی مانند سالمون، شیر، بادام، نان گندم کامل، سیب، پنیر چدار و ماست ساده حاوی بیوتین هستند. برخی از محصولات حیوانی حاوی کلاژن شامل مرغ، ماهی، آب قلم و آبگوشت استخوان هستند. تعدادی از مواد غذایی گیاهی همچنین حاوی گلیسین، پرولین و هیدروکسی پرولین هستند که به بدن در ساخت کلاژن کمک می کنند. منابع غذایی این اسیدهای آمینه شامل آجیل، حبوبات، دانه ها و محصولات سویا هستند.

برای تامین بیوتین از این مکمل استفاده کنید: سافت ژل ب کمپلکس ویواتیون

منابع گیاهی کلاژن و بیوتین

تا سال های اخیر، هیچ گزینه ای برای تامین کلاژن گیاهخواران وجود نداشت. اما، دانشمندان راهی برای تولید کلاژن با استفاده از مخمرها و باکتری های اصلاح شده ژنتیکی یافته اند که به صورت مکمل به فروش می رسند. برخی مواد غذایی گیاهی نیز ممکن است به سنتز کلاژن کمک کنند. این مواد غذایی شامل آجیل، دانه ها، حبوبات و محصولات سویا است. بسیاری از مواد غذایی گیاهی حاوی بیوتین هستند. از این دست مواد غذایی می توان به آجیل، دانه ها، سیب زمینی شیرین، سیب، کلم بروکلی و اسفناج اشاره کرد.

آیا کلاژن یا بیوتین می تواند باعث افزایش وزن شود؟

هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه کلاژن یا بیوتین باعث افزایش وزن می شود وجود ندارد. افسانه های زیادی در مورد کلاژن و بیوتین در سایت ها، شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها وجود دارد. برخی ادعا می کنند که این مواد باعث افزایش وزن می شوند، اما شواهد علمی برای تایید این موضوع وجود ندارد.

کلام اخر
کلاژن و بیوتین هر دو در سلامت انسان نقش دارند. کلاژن یک جزء مهم در بافت همبند از جمله پوست است. بیوتین یک ماده معدنی است که بدن برای متابولیسم اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه که بلوک های سازنده پروتئین هستند به آن نیاز دارد. کمبود بیوتین می تواند باعث بثورات پوستی و ریزش مو شود، بنابراین افراد مبتلا به این بیماری بهتر است مکمل آن را استفاده کنند. شواهد محدود نشان می دهد که ممکن است حتی در افرادی که کمبود بیوتین ندارند به ریزش مو کمک کند، اما تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع ضروری است.

نگارنده: نگار رفیعی
منبع: medicalnewstoday

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید