خواص اکیناسه

اکیناسه یک گیاه محبوب در آمریکای شمالی است و به عنوان گل مخروطی بنفش شناخته می شود و بیشتر افراد از خواص اکیناسه آگاهی دارند. عصاره اکیناسه در اصل تنتوری از قسمت بالایی گیاه اکیناسه است. بسیاری از ترکیبات شیمیایی اکیناسه محرک های قوی سیستم ایمنی هستند و ارزش درمانی قابل توجهی دارند، به همین دلیل این گیاه اغلب برای درمان سرماخوردگی و سایر بیماری های عفونی استفاده می شود. برخی از ترکیبات اکیناسه شامل اسانس ها، فلاونوئیدها، اینولین، پلی ساکاریدها و ویتامین سی است.

خواص اکیناسه

همانگونه که می دانید اکیناسه می تواند خواص زیادی برای بدن داشته باشد و در این مقاله قصد داریم به 9 مورد از خواص اکیناسه اشاره کنیم.

1. کمک به درمان سرطان

طبق تحقیقات ارزش دارویی مواد شیمیایی گیاهی موجود در اکیناسه مشهود است و نشان می دهد که این عوامل و مواد شیمیایی گیاهی که هنوز در گیاهان دیگر کشف نشده اند، ممکن است ابزار ارزشمندی برای مبارزه با تومورها باشند. به گفته محققان، استفاده از اکیناسه به عنوان یکی دیگر از درمان‌های جایگزین ، اکنون در کنار درمان های مرسوم سرطان توصیه می‌شود.

2. تقویت سیستم ایمنی

طبق مطالعات اکیناسه می تواند شانس ابتلا به سرماخوردگی را تا 58 درصد و مدت سرماخوردگی را تقریبا 1.5 روز کاهش دهد. اکیناسه دارای مزایای قدرتمندی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی می باشد و به همین دلیل محصولات اکیناسه از داروهای مؤثر برای سرماخوردگی هستند. به نظر می رسد سیستم ایمنی بدن به شدت تحت تأثیر سطح دوز اکیناسه قرار دارد. 10 میلی گرم اکیناسه به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، که روزانه در یک دوره 10 روزه مصرف شود، یک محرک ایمنی موثر است. اکیناسه سرماخوردگی های ویروسی را متوقف می کند اما، مهم‌ترین نتایج مزایای اکیناسه، تأثیر آن بر عفونت‌های عودکننده بود. در یک پژوهش اثرات اکیناسه در برابر عفونت های ویروسی و باکتریایی ثانویه ارزیابی شد. نتایج حاکی از این بود که عصاره های گیاهی قادر به مبارزه با عفونت های تنفسی ویروسی از جمله آنفولانزا بودند و التهاب و خطر ابتلا به عوارض باکتریایی را کاهش دادند.

با مکمل های تقویت سیستم ایمنی آشنا شوید: سافت ژل ایموکپ ویواتیون

3. تسکین درد

سرخپوستان از اکیناسه به عنوان مسکن استفاده می کردند. این ماده برای تسکین درد روده، سردرد، درد ناشی از هرپس، گونوره (سوزاک) و سرخک، گزش مار، گلو درد، معده درد، ورم لوزه و دندان درد استفاده می شود. طبق مطالعات این گیاه دردهای التهابی مانند آرتریت و سوختگی را کاهش می دهد. برخی از راه های رایج برای استفاده از محصولات اکیناسه برای مبارزه با درد، نوشیدن چای اکیناسه یا تهیه خمیر از گیاه خشک شده و مالیدن مستقیم آن بر روی ناحیه آسیب دیده است.

4. اثر ملین کنندگی

یکی از خواص اکیناسه تسکین معده و دستگاه گوارش است و به عنوان یک ملین و عامل آرام بخش عمل کرده و یبوست را تسکین می دهد. برای بیماری های مزمن تر، یک فنجان چای در روز می تواند به شل شدن روده ها کمک کند. اما، برای کاهش خطر عوارض جانبی، مطمئن شوید که در استفاده از این گیاه زیاده روی نکنید. برای ایمن بودن، حتما چای خود را حداکثر به دو فنجان در روز محدود کنید و مکمل ها را طبق دستورالعمل روی برچسب مصرف کنید.

5. عامل ضد التهابی

ریشه بیشتر بیماری ها التهاب است. عوامل مختلفی از جمله استرس، سموم موجود در غذا و خواب بی کیفیت همگی در این امر نقش دارند. خوشبختانه، مصرف منظم اکیناسه می تواند انواع مختلف التهاب را کاهش دهد. محصولات حاوی اکیناسه حتی ممکن است به التهاب چشم کمک کنند. برای افرادی که با بیماری های التهابی مزمن مانند آرتریت روماتوئید دست و پنجه نرم می کنند، بهتر است به طور منظم از چای اکیناسه برای کاهش التهاب در سراسر بدن استفاده کنند.

خواص اکیناسه

6. درمان مشکلات پوستی

از خواص اکیناسه برای پوست می توان به بهبود رطوبت پوست و کاهش چین و چروک اشاره کرد. تحقیقات نشان می دهد استفاده از محصولات پوستی حاوی اکیناسه ممکن است به تقویت سلامت پوست کمک کند و عوارض جانبی مانند التهاب و تحریک پوست نیز ندارد.

 7. کمک به بهبود سلامت روان

در یک مطالعه که به بررسی میزان استفاده از گیاهان در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی (ADHD) یا افسردگی پرداخت، اکیناسه یکی از رایج ترین داروهای گیاهی بود که برای علائم رفتاری تجویز می شد. هم بزرگسالان و هم کودکانی که از ADD/ADHD رنج می‌برند، پس از مصرف این ماده شانس بیشتری برای تجربه اختلالات عاطفی مانند اضطراب، افسردگی، فوبیای اجتماعی دارند. مجددا لازم به ذکر است که دوز اکیناسه اهمیت بالایی دارد. توصیه می شود که افراد فقط 20 میلی گرم در یک زمان مصرف کنند و بیشتر از آن توصیه نمی شود. مصرف بیش از 20 میلی گرم در هر دوز می تواند اثر آرام بخشی اکیناسه را از بین ببرد.

8. رفع مشکلات تنفسی فوقانی

به دلیل اثرات تقویت سیستم ایمنی و ضد التهابی، از خواص اکیناسه ممکن است بهبود علائم تنفسی فوقانی مانند سینوزیت حاد، آنفولانزا، آسم، سرماخوردگی، دیفتری، التهاب، گلودرد استرپتوکوکی، بیماری سل و سیاه سرفه باشد. مطالعات اخیر نشان داده است که ترشح سیتوکین های مرتبط با آسم در سلول های اپیتلیال برونش را می توان با اکیناسه معکوس کرد. اکیناسه دارای اثرات گشادکننده برونش و ضد التهابی قابل توجهی است.

9. مقابله با عفونت

مطالعه ای نشان داد که مصرف اکیناسه می‌تواند میزان عود مجدد عفونت‌های واژن را تا 16 درصد کاهش دهد. همچنین برای کمک به عفونت های جریان خون، تبخال تناسلی، بیماری لثه، مالاریا، سیفلیس، حصبه، عفونت های دستگاه ادراری و عفونت های قارچی واژن موثر است. یک مطالعه نشان داد که انواع مختلف ویروس آنفولانزا، از جمله آنفولانزای پرندگان و آنفولانزای خوکی، قادر به آلوده کردن سلول های انسانی کشت شده در معرض عصاره اکیناسه، نیستند. مطالعه‌ای نشان داد که اکیناسه به اندازه داروی تجویزی Oseltamivir برای کاهش شدت و طول مدت علائم آنفولانزا و همچنین جلوگیری از عوارض جانبی هنگام شروع اولین علائم عفونت مؤثر می باشد. مصرف اکیناسه هنگام شروع اولین علائم آنفولانزا بسیار مهم است تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

خطرات و عوارض جانبی

مصرف بیش از حد اکیناسه ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. در برخی موارد، دوزهای بالای عصاره گیاه می تواند باعث تهوع و سرگیجه شود. بنابراین، استفاده از آن برای درمان آلرژی های فصلی بی خطر نیست. اکیناسه تزریقی می تواند واکنش هایی مانند اسهال، سرگیجه، خشکی دهان، تب، سردرد، بیخوابی، درد مفاصل و عضلات، حالت تهوع، بی حسی زبان، گلو درد و دل درد داشته باشد. ایجاد واکنش آلرژیک نیز بعید نیست. بهتر است با دوزهای کم شروع به مصرف کنید.

اشکال و دوز
اکیناسه به اشکال مختلف از جمله عصاره مایع، گیاه خشک، کپسول یا قرص و چای اکیناسه فروخته می شود. در مورد نحوه بهترین استفاده از اکیناسه اطلاعاتی وجود ندارد. NIH توصیه می کند که مصرف منظم روزانه برای ایمنی و سلامت مفید است. برخی منابع می گویند که اکیناسه زمانی موثرتر می باشد که به محض ظاهر شدن علائم مصرف شود و چندین بار در روز به مدت هفت تا 10 روز مصرف شود.

کلام آخر
اکیناسه به عنوان راهی برای کمک به کند کردن پیشرفت و کاهش شدت و مدت عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، مانند سرماخوردگی و آنفولانزا شناخته شده است. سایر خواص اکیناسه شامل کمک به مبارزه با سرطان، تقویت سیستم ایمنی، کاهش درد، درمان یبوست، مبارزه با التهاب و بهبود پوست می باشد. می توانید این گیاه را به شکل کپسول و مکمل خریداری و استفاده کنید.

گردآورنده: نگار رفیعی
منبع:draxe

دیدگاه و نظرات

پیمان
سلام من طی یک ناراحتی دستگاه تنفسی شامل سرفه وخس وخس سینه که استفاده نمودم . اثر درمانی ظاهر کردوظرف دوسه روز بهبود داد.
پوراطب گستر
با سلام ممنون از نظرتان.
شیوا
سلام خیلی مطلب خوبی بود، من برای تقویت سیستم ایمنی بدنم ازش استفاده کردم.
پوراطب گستر
ممنون از نظرتان

ارسال دیدگاه جدید