مکمل ضد پیری

همواره مردم به دنبال راه ‌های جدیدی برای بازگرداندن جوانی و کاهش علائم پیری بوده ‌اند. محصولات زیادی در بازار نوید می ‌دهند زمان را به عقب برگردانند و احساس جوانی ایجاد کنند. اما متاسفانه، بسیاری از آنها تبلیغاتی هستند. با این وجود، ویتامین ها و مواد معدنی می توانند در به تاخیر افتادن پیری موثر باشند. در این مقاله همه مواردی که در مورد مکمل ضد پیری نیاز است بدانید را بررسی می کنیم تا بتوانید با استفاده از آنها به حفظ درخشش و جوانی پوست خود کمک کنید و برای مدت طولانی تری احساس جوانی داشته باشید.

مکمل ضد پیری چیست؟

مکمل ضد پیری مزایای متعددی دارند؛ برای مثال این مکمل ها به کند کردن برخی از علائم پیری کمک می کنند که حتی ممکن است با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نباشند. برخی از مزایای بالقوه مکمل های ضد پیری شامل کاهش درد مفاصل، پیشگیری از تخریب بافت عضلانی، بهبود بینایی، افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، تقویت استخوان، افزایش سلامت قلب، زیبایی پوست، بهبود عملکرد ورزشی، تقویت سیستم ایمنی و افزایش سطح انرژی می باشند. در این قسمت از مقاله با 8 مکمل ضد پیری آشنا می شویم.

1. کلاژن

کلاژن فراوان ترین پروتئین بدن است که در استخوان ها، ماهیچه ها، تاندون ها و پوست یافت می شود و یک مکمل ضد پیری است. کلاژن نه تنها برای حفظ سلامت کلی، بلکه برای حفظ جوانی و کاهش علائم پیری حیاتی است. طبق یک مطالعه، مصرف مکمل خوراکی کلاژن پس از چهار هفته به افزایش کشسانی و بهبود رطوبت پوست در زنان کمک می کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می ‌دهد کلاژن می‌ تواند به تسکین درد مفاصل و کاهش علائم استئوآرتریت کمک کند.

2. ویتامین C

بدون شک ویتامین C یکی از بهترین ویتامین های ضد پیری است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی و ویتامین محلول در آب است که تاثیر زیادی بر روی سلامت بدن دارد. برای مثال ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری است. یک مطالعه نشان داد مصرف مقادیر بالاتر ویتامین C با کاهش خطر چین و چروک و بهبود ظاهر پوست مرتبط است. علاوه بر این، ویتامین C می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی شود، که به خصوص با افزایش سن و تضعیف سیستم ایمنی حائز اهمیت می شود.

3. پروتئین آبگوشت استخوان

پروتئین موجود در آبگوشت استخوان که با جوشاندن استخوان‌ ها و بافت ‌های همبند حیوانات به مدت چند روز تولید می‌ شود، سرشار از کلاژن و مجموعه ‌ای از مواد معدنی است که به‌ عنوان یکی از بهترین انواع مکمل ضد پیری، شناخته می شود. به لطف محتوای غنی از کلاژن، آب قلم ممکن است به کاهش درد مفاصل به علت افزایش سن یا فعالیت بدنی کمک کند و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد. کلاژن در کاهش التهاب نیز موثر است. این ویژگی می تواند مزایای زیادی در پیشگیری از بیماری های مزمن و التهابی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و بیماری التهابی روده داشته باشد.

مکمل ضد پیری

4. اسیدهای چرب امگا3

دریافت روزانه اسیدهای چرب امگا3 برای سلامتی و جلوگیری از پیری مهم است. مکمل‌ های امگا3 که بیشتر به دلیل اثرات مفیدشان بر سلامت قلب شناخته شده ‌اند، طیف گسترده‌ا ی از مزایای ضد پیری دیگر دارند. مطالعات نشان می دهد دریافت مقدار کافی اسیدهای چرب امگا3 در رژیم غذایی می تواند به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن، که یکی از دلایل اصلی از دست دادن بینایی در افراد مسن می باشد، منجر شود. تحقیقات همچنین نشان می دهد که مصرف بیشتر اسیدهای چرب امگا3 می تواند با کاهش خطر شناختی مرتبط باشد. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا3 ممکن است درد مفاصل را کاهش داده، استحکام استخوان ‌ها را تقویت کرده و کیفیت خواب را بهبود بخشد، که همگی از عوامل مؤثر بر سلامت بدن در سنین پیری هستند.

5. پروتئین وی

اگرچه اکثر افراد از پروتئین وی به عنوان یک میان وعده بعد از تمرین برای کمک به ریکاوری و رشد عضلانی استفاده می کنند، اما پروتئین وی می تواند به عنوان یک مکمل قوی ضد پیری نیز مفید باشد. با افزایش سن، بافت ‌های عضلانی در فرآیندی به نام سارکوپنی که بخشی طبیعی از روند پیری است، تجزیه می ‌شوند. پروتئین وی یک منبع کامل و با کیفیت از پروتئین است که به راحتی هضم می شود و می تواند به حفظ توده عضلانی و کاهش تخریب بافت عضلانی در اثر افزایش سن در افراد مسن کمک کند. علاوه بر این، پروتئین وی می تواند به کنترل فشار خون، کاهش التهاب و تنظیم سطح قندخون کمک کند.

6. ویتامین E

این ویتامین محلول در چربی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند. ویتامین E  برای سلامت چشم و جلوگیری از کاهش بینایی مفید است. در یک مطالعه، ترکیب ویتامین E  با مجموعه ای از مواد مغذی ضروری دیگر در کاهش پیشرفت بیماری تخریب ماکولا مرتبط با افزایش سن و کمک به پیشگیری از علائم این بیماری مانند تاری دید و نابینایی موثر بود. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که دریافت مقادیر کافی ویتامین E حتی می تواند به پیشگیری از آب مروارید در اثر افزایش سن نیز کمک کند.

7. ویتامین A

ویتامین A تقریبا در هر تمام جنبه های سلامتی، از عملکرد سیستم ایمنی گرفته تا بینایی، سلامت باروری و فراتر از آن نقش دارد. به علاوه، ویتامین A برای سلامت پوست و موی سالم کلیدی است. هنگامی که به صورت موضعی از ویتامین A به شکل رتینوئید استفاده می شود، این ویتامین می تواند خطوط ریز و چین و چروک را کاهش دهد، و با افزایش تولید کلاژن به حفظ درخشش و نرمی پوست کمک می کند. به علاوه، دریافت ویتامین A کافی روزانه ممکن است در برابر سایر بیماری های مرتبط با افزایش سن، مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا نیز محافظت کند.

با بهترین مکمل های ضد پیری پوست آشنا شوید: قرص درموسیس پلاس ویواتیون 

8. کوآنزیم کیوتن 

کوکیوتن در مواد غذایی و مکمل ها وجود دارد و برای تولید انرژی در سلول ها استفاده می شود و یک مکمل ضد پیری است. بدن کوکیوتن را به طور طبیعی تولید می کند، اما به تدریج با آغاز فرایند پیری، تولید آن کاهش می یابد. استفاده از مکمل کوکیوتن یک راه ساده برای استفاده از مزایای ضد پیری آن است. مطالعات نشان می دهد که کوکیوتن موضعی می تواند از پوست محافظت و به کاهش عمق چین و چروک و کاهش آسیب ناشی از تابش خورشید کمک کند. همچنین کیوتن می تواند به مبارزه با خستگی و افزایش عملکرد ورزشی کمک کند.

خطرات و عوارض جانبی مکمل ضد پیری

زیاده روی در مصرف مکمل ها می تواند اثرات مضری بر سلامتی داشته باشد. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد ویتامین A یا ویتامین E می تواند منجر به مسمومیت شود، در حالی که سایر مکمل ها مانند روغن ماهی می توانند عوارض جانبی ناخوشایندی مانند سوء هاضمه، اسهال و فشار خون پایین ایجاد کنند. برای بهترین نتایج، همیشه دوز توصیه شده را استفاده کنید و در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی، دوز مکمل خود را کاهش دهید. از طرف دیگر، می توانید به جای مکمل ها از مواد غذایی ضد پیری مانند زغال اخته، سالمون، آجیل، زردچوبه یا شکلات تلخ استفاده کنید. این مواد غذایی نه تنها خواص تقویت کننده سلامتی دارند، بلکه در دوزهای پایینی هستند که احتمال ایجاد عوارض جانبی کمتری دارند.

کلام آخر
مکمل ضد پیری مکمل هایی هستند که به کند کردن روند پیری کمک می کنند. برخی از بهترین انواع مکمل ضد پیری شامل کلاژن، پروتئین آبگوشت استخوان، ویتامینC، کوکیوتن، پروتئین وی، ویتامین E، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین Aهستند. مکمل های ضد پیری را با یک رژیم غذایی متعادل و انواع غذاهای ضد پیری همراه کنید تا بیشترین بهره را ببرید.

گردآورنده: نگار رفیعی
منبع: draxe

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید