درمان تنبلی تخمدان

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا تنبلی تخمدان یه بیماری شایع و عامل حدود 20 تا 25 درصد ناباروری زنان است. این سندروم می تواند تعادل هورمون ها را بهم بریزد و درنهایت عملکرد تخمدان را مختل کند و در برخی موارد باعث از بین رفتن تخمدان شود. خوشبختانه مکمل ها و ویتامین های مختلف می توانند به تنظیم و تعادل هورمون ها و درمان تنبلی تخمدان کمک کنند، عملکرد تخمدان را تقویت کنند و باروری زنان دچار تنبلی تخمدان را بهبود دهند.

برای درمان تنبلی تخمدان چه بخوریم؟ 

در این قسمت می خواهیم به انواع ویتامین ها و مکمل های مورد نیاز برای درمان تنبلی تخمدان اشاره کنیم.

اینوزیتول برای تنبلی تخمدان 

اینوزیتول مهمترین مکملی است که می تواند به زنان دچار تنبلی تخمدان که قصد باردار شدن دارند، کمک کند. تقریبا 70 درصد از زنان دچار تنبلی تخمدان دارای سطوحی از مقاومت انسولین هستند. مقاومت انسولین باعث می شود که بدن، انسولین اضافی تولید کند که باعث می شود تخمدان ها، هورمون های آندروژن بیشتری مثل تستسترون بسازند و نسبت هورمون ها را تغییر دهند. بهم ریختن تعادل هورمون ها می تواند به رشد تخمک آسیب بزند و عملکرد تخمدان را مختل کند. اینوسیتول بدلیل توانایی برای بهبود فعالیت گیرنده انسولین و احیای مقاومت انسولین معروف است. میو-اینوزیتول ممکن است مقاومت انسولین را تا 70درصد کاهش دهد. اینوزیتول بر قاعدگی، تخمک گذاری و نرخ باروری در زنان دچار تنبلی تخمدان موثر است.

مکمل ویتامین دی

67 تا 85 درصد از زنان با سندروم تخمدان پلی کیستیک دچار کمبود ویتامین دی هستند که ممکن است علایم تنبلی تخمدان از جمله مقاومت انسولین، روند تخمک گذاری، بی نظمی قاعدگی، ناباروری، هایپرآندروژنیسم و چاقی را تشدید کند. مکمل ویتامین دی اثرات سودمندی بر سیکل منظم قاعدگی و روند تخمک گذاری دارد. 

ان-استیل-سیستین (NAC)

بدن از ان-استیل-سیستین (NAC) استفاده می کند تا آنتی اکسیدان بسازد. آنتی اکسیدان هایی که از این ترکیب تولید می شوند، به حفاظت و ترمیم سلول ها در اثر آسیب سلولی کمک می کنند. با کاهش آسیب سلولی، ترکیب NAC به مقابله با التهاب و فشار اکسیداتیو که می تواند به روند باروری آسیب بزند، کمک می کند. NAC به طور طبیعی در مواد غذایی یافت نمی شود بنابراین باید آن را به شکل مکمل مصرف کرد.
در تنبلی تخمدان، NAC می تواند به کاهش مقاومت انسولین، کاهش تستسترون، تنظیم روند تخمک گذاری و بهبود باروری کمک کند. کاهش تستسترون به مقابله با علایم ثانویه تنبلی تخمدان مثل آکنه و رشد موهای زائد در صورت کمک می کند. با بهتر شدن روند باروری، NAC می تواند شانس زنان با تنبلی تخمدان را برای باردار شدن افزایش دهد.

امگا3 یا روغن ماهی

مکمل روغن ماهی فواید و مزیت های زیادی برای سلامتی زنان بخصوص زنان دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک دارد. مطالعات نشان دادند که مکمل روغن ماهی می تواند روند تخمک گذاری، عملکرد تخمدان و باروری را بهبود بخشد. روغن ماهی همانند اینوسیتول یک مکمل مفید برای زنان دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک است چون این مکمل می تواند به بهبود مقاومت انسولین کمک کند. التهاب ویژگی دیگر تنبلی تخمدان است که تاثیر نامطلوبی بر باروری دارد. روغن ماهی خاصیت ضدالتهابی برای درمان تنبلی تخمدان دارد.

درمان تنبلی تخمدان

مکمل استیل-ال-کارنیتین

استیل-ال-کارنیتین (ALC) یک آنتی اکسیدان است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود و به بدن کمک می کند تا چربی را به انرژی تبدیل کند. یک مطالعه نشان داد که زنان غیرچاق با سندروم تخمدان پلی کیستیک در مقایسه با زنان سالم دارای سطح پایینی از ال-کارنیتین هستند. پایین بودن سطح ALC می تواند با هایپرآندروژنیسم و مقاومت انسولین ارتباط داشته باشد که این دو مورد از ویژگی های تنبلی تخمدان است.

قرص کیوتن برای تنبلی تخمدان

کوآنزیم Q10 اثرات سودمندی برای باروری زنانی با تنبلی تخمدان دارد. مصرف کوآنزیم Q10 قبل از IVF می تواند پاسخ تخمدان را بهبود بخشد. کوآنزیم Q10 با دلایل ناباروری مرتبط با سن از جمله کاهش کمیت و کیفیت تخمک مقابله می کند و علاوه برتقویت باروری فواید ویژه ای برای تنبلی تخمدان دارد.

با مکمل های کوکیوتن آشنا شویم: کپسول کوکیوتن هلث برست

منیزیم

زنان با تنبلی تخمدان 19 برابر بیشتر از کل جمعیت در معرض خطر کمبود منیزیم هستند. پایین بودن سطح منیزیم می تواند مقاومت انسولین را بدتر کند و درنتیجه می تواند بر تعادل هورمون و مخابره سیگنال تاثیر بگذارد. بهم ریختن تعادل هورمون در تنبلی تخمدان بسیار شایع است که در جوانب مختلفی از باروری تداخل ایجاد می کند. منیزیم ممکن است به بهبود مقاومت انسولین، کاهش التهاب، درمان تنبلی تخمدان و تسکین علایم PMS کمک کند. 

پروبیوتیک

بیشتر علایم تنبلی تخمدان از جمله مقاومت انسولین، تراکم هورمون جنسی و چاقی ممکن است تاثیر بدی بر تنوع و ترکیب میکروب های روده داشته باشد. میکروب های روده برای متابولیسم مواد مغذی و مراقبت از ساختار روده حیاتی است. پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده هستند که می توانند به بهبود سلامت روده کمک کنند. سلامت روده برای کنترل التهاب حیاتی است. التهاب یکی از علایم شایع تنبلی تخمدان است که به مقاومت انسولین کمک می کند. مکمل پروبیوتیک می تواند به بهبود سلامت روده، کاهش التهاب، تنظیم سیکل قاعدگی و کاهش آندروژن و بهتر شدن تعادل هورمون ها در تنبلی تخمدان کمک کند.

مکمل روی (زینک)

روی به تنظیم عملکرد آنزیم های مختلف کمک می کند. این مکمل می تواند به تنظیم رشد سلول، آزادسازی هورمون کمک کند و بر باروری تاثیر بگذارد. در تنبلی تخمدان، مکمل روی اثر مثبتی بر مقاومت انسولین، تعادل هورمون ها و روند تخمک گذاری دارد. روی می تواند به بهبود دیگر علایم سندروم تخمدان پلی کیستیک مثل آکنه، رشد مو، کنترل وزن و ریزش مو کمک کند.

قرص فولیک اسید برای تنبلی تخمدان 

مهمترین این ویتامین ها برای تنبلی تخمدان، B12 و فولات (B9) است. هردو ویتامین با تجزیه هموسیستین به کاهش التهاب کمک می کنند. سطح هموسیستین معمولا در تنبلی تخمدان بالا می رود که با کیفیت نامطلوب تخمک، سقط، پرفشاری خون و پایین بودن وزن نوزاد ارتباط دارد. فولات می تواند سطح پروژسترون را افزایش و خطر از دست دادن تخمدان را کاهش دهد. فولات برای کیفیت، رشد و کاشت تخمک، رشد جنین و رشد بافت ها ضروری است. 

بهترین قرص برای تنبلی تخمدان و بارداری چیست؟

با اینکه تنبلی تخمدان بیماری شایعی است اما راه هایی برای کاهش اثرات آن وجود دارد و یکی از آنها استفاده از مواد غذایی مناسب و همچنین مکمل های موثر است. از این دست مکمل ها می توان به اینوزیتول، روغن ماهی یا امگا 3، کوآنزیم کیوتن، ان استیل سیستئین، ویتامین دی، فولیک اسید و ویتامین ب 12، منیزیم، روی  و پروبیوتیک ها اشاره کرد.

چه ویتامینی برای تقویت تخمدان خوب است؟

انواع ویتامین ها از جمله اسید فولیک، ویتامین دی، ویتامین ب 12 برای تنبلی تخمدان مناسب هستند و در روش های درمانی از آنها استفاده می شود.

تنظیم: زهرا محبی( کارشناس ارشد تغذیه)
منبع: cnyfertility

دیدگاه و نظرات

م م
من تنبلی تخمدان پولیکیستیک دارم ۱۸ سالمه میخواستم بدونم با قرص اینوزیتول خوب میشم ؟؟؟ البته همراه با ورزش
پوراطب گستر
با سلام بله اینوزیتل برای این بیماری موثر است.
میهمان
سلام برای تنبلی تخمک های شوهرم باید چیکار کنم ضعیفه
میهمان
سلام ببخشید به من گفتن ذخیره تخمدان ام ضیعف هست چی کارنم برای بارداری
پوراطب گستر
با سلام متاسفانه در حوزه کاری ما نیست و باید با پزشک صحبت کنید.
فاطمه
من پریودم منظمه ولی تنبلی دارم چ بخورم خوب بشم
پوراطب گستر
با سلام می توانید از مکمل های کوکیوتن و امگا3 استفاده کنید.
فاطمه
سلام من قرص تنبلی تخمدان میخورم باید از اول شروع میکردم می‌خوردم از آخر خوردم عوارض داره
پوراطب گستر
با سلام متوجه سوالتان نشدم.
ریحانه
سلام من دکتر رفتم برام ابن قرص داد و خوب نشدم پرویدم نامنظم هس و تخمدان ها ضعیف هس تروخدا بگید باید چیکار کنم ک خوب شم هیلی دلم میخاد بزارم حامله شم و من ۱۸ سالمه

ارسال دیدگاه جدید