سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی کمیاب و مهم در بدن انسان می باشد که این ماده مغذی بخش مهمی از آنزیمهایی است که از سلولهای بدن در برابر رادیکالهای آزاد(رادیکالهای آزاد در طول سوخت و ساز طبیعی اکسیژن در بدن تشکیل می شوند و دارای اثرات وسیع مخرب در بدن هستند) با شرکت در ساختمان گلوتاتیون پراکسیداز محافظت می کند. بدن دارای مکانیسم های دفاعی از قبیل آنتی اکسیدانها (ضد اکسیدانها) جهت کنترل مقدار رادیکالهای آزاد در بدن می باشد، زیرا آنها می توانند به سلولها آسیب برساند و در ابتلاء به بعضی بیماریهای مزمن و سرطان ها نقش داشته باشند.

اثر سلنیوم در باروری

سلنیم با شرکت در ساختمان آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز از اسپرم های تکامل نیافته محافظت نموده و با افزایش طول عمر و تحرک اسپرم ها سبب افزایش قدرت باروری آنها میگردد. آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز با اعمال اثر در خون و مایع فولیکولی تخمک در افزایش شانس باروری خانمها موثر است.

حفظ جوانی پوست

کمبود سلنیوم می تواند سبب از دست رفتن رنگدانه های پوست و مو همچنین سبب ایجاد لکه های سفید روی ناخنها و سفیدی زودرس موها گردد. مصرف سلنیم به هنگام سوختگی های پوستی می تواند سبب کاهش تخریب پروتئین ها در بافت های سوخته گردد و با محافظت از بافت های پوست و مو در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید مانع از پیری و چروک پوست گردد.

سلنیوم

 

پیشگیری از سرطان

مطالعات نشان مى‏دهند كه مرگ و مير ناشى از سرطان از جمله سرطان های ريه، روده بزرگ و پروستات در ميان افرادى كه سطح خونى يا دريافتی سلنيم بيشترى دارند، كمتر است. همچنين بروز سرطان پوست در نواحى كه سطح سلنيوم خاك كمتر است به طور قابل توجهى افزایش دارد. سلنیوم با اثر آنتی اکسیدانی خود از تکثیر بی رویه سلول ها جلوگیری کرده و از بروز سرطان ها پیشگیری می کند. سلنیوم سبب کاهش عوارض شیمی درمانی مانند ریزش مو در بیماران سرطانی شده و این عنصر توانایی دفع پس ماند داروهای شیمی درمانی را از بدن داشته و رادیکال آزاد ناشی از آنها را در بدن خنثی می کند.

پیشگیری از سرطان پروستات

مصرف سلنیوم توسط افراد سیگاری و همچنین کسانی که از ویتامین E و یا مولتی ویتامین ها استفاده نمی کنند، سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می شود. همچنین مصرف مکمل سلنیوم به میزان 200 میکروگرم در روز می تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات موثر باشد.

بیشتر بدانیم: نقش سلنیوم در بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

سلنیم با خاصیت آنتی اکسیدانی خود سبب افزایش عملکرد و تعداد گلبول های سفید خون شده و از این طریق در تقویت سیستم ایمنی بیماران مبتلا به ایدز موثر است. همچنین کمبود سلنیوم سبب می شود تا بیماریزایی و تکثیر ویروسها افزایش یابد.

محافظت از قلب و عروق با سلنیوم

سلنیوم با محافظت چربی ها از اکسیداسیون چربی ها خصوصا LDL ممانعت کرده و مانع رسوب کلسترول در عروق می شود. سلنیوم از ویتامین های C و E حفاظت کرده و در مصرف آنها صرفه جویی می کند. همچنین با کاهش هموسیستئین در خون در پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی موثر است. افزایش بیماریزایی ویروسها از جمله در بیماری کشان (ضعف و ناتوانی عضله قلب) در کمبود سلنیوم شایع است.

کاهش درد مفاصل

تحقیقات بر روی افراد مبتلا روماتیسم مفصلی نشان داده که مقدار سلنیم در خون آنها پایین تر از حد طبیعی است. سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی برای مبارزه با میکروب ها رادیکالهای آزادی می سازد که آنها می توانند برای بافتهای سالم بدن نیز مضر باشند. سلنیوم به کنترل مقدار این مواد در بدن کمک نموده و سبب برطرف شدن التهاب در مفاصل می گردد.

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید