کافئین

کافئین یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی می باشد که به دلیل علاقه مردم به چای و قهوه بسیار شناخته شده است و امروزه فواید و مضرات آن مورد توجه قرار گرفته است.

مزایای کافئین

حافظه را افزایش می دهد بطوری که 200 میلی گرم کافئین به تقویت حافظه کمک می کند. مصرف کافئین همراه با کربوهیدرات، سرعت تراکم گلیکوژن در عضلات را درمقایسه با ورزش افزایش می دهد. کبد را سم زدایی کرده و روده بزرگ را پاکسازی می کند. سطح هوشیاری فرد را در زمان رانندگی افزایش می دهد. رشد مو را بیشتر می کند. درد عضلات ناشی از خستگی را کاهش می دهد. درد مربوط به بی خوابی را در مقایسه با داروها تخفیف می دهد. با بیماری پارکینسون مبارزه می کند. طبق تحقیقات، افرادی که کافئین مصرف می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون هستند و حتی خطر ابتلا به بیماری های ژنتیکی را کاهش می دهد. کافئین ضد آلزایمر است. بنیه فرد را در طول ورزش افزایش می دهد. از اسپاسم پلک جلوگیری می کند. به جلوگیری از آب مروارید کمک می کند. ضد سرطان پوست است و از سرطان پوست جلوگیری می کند. طبق تحقیقات، افرادی که نوشیدنی های کافئین دار مصرف می کنند، کمتر در معرض خطر ملانوما هستند. افرادی که این نوشیدنی ها را مصرف می کنند، کمتر در معرض خودکشی قرار دارند. میل جنسی مردان را افزایش می دهد، همچنین مردانی که 250 تا 375 میلی گرم در روز از این ماده مصرف می کنند، میل جنسی آنها افزایش می یابد. از وزوز گوش جلوگیری می کند.

inner2_22_0.jpg

کافئین و اثر بر کبد

کبد چرب را در افراد غیرالکلی مبتلا به کبد چرب کاهش می دهد. خطر فیبروز کبد را در افراد مبتلا به هپاتیت سی کاهش می دهد بنابراین مصرف 100میلی گرم کافئین در روز مزیت های فراوانی برای کبد دارد. التهاب مزمن را کاهش داده و مانع بیان ژن التهاب مزمن می شود. این التهاب منجر به افزایش فشار خون، سفت شدن شریان ها و بیماری قلب می شود. کافئین، این التهاب را در افرادی که دارو مصرف می کنند،کاهش می دهد.

کافئین

کافئین و خطر سنگ کلیه

خطر سنگ کلیه را کاهش می دهد. طبق تحقیقات، افرادی که کافئین مصرف می کنند کمتر در معرض سنگ کلیه هستند. این ماده، ادرار را رقیق کرده و خطر مرگ را در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه کاهش می دهد و از پیشرفت بیماری کلیه جلوگیری می کند. زمان واکنش، سرعت عمل و تفکر را بهبود می بخشد.

بیشتر بدانیم: تغذیه ورزشکاران

کمک به کاهش وزن و بهبود رانندگی

به بهبود بیماری آسم کمک می کند، مجرای هوا را باز کرده و همانند داروی تئوفیلین که در بیماری آسم کاربرد دارد، به تنفس بهتر بیماران کمک می کند. میزان خطای راننده را در زمان رانندگی کاهش می دهد، از این رو مصرف کافئین عملکرد راننده را در زمان رانندگی بهبود داده و خطای او را کاهش می دهد. از افزایش وزن جلوگیری می کند. طبق تحقیقات، نوشیدن 2 تا 4 فنجان قهوه در روز به کاهش وزن افراد کمک می کند.

دیدگاه و نظرات

Kian
ببخشید قهوه رو هر چند وقت یه بار باید خورد من 14 سالمه هر سه روز درمیان میخورم
پوراطب گستر
با سلام برای استفاده از قهوه قانون خاصی وجود نداره. با توجه به نیازتان می توانید استفاده کنید.

ارسال دیدگاه جدید