درمان افسردگی

درمان افسردگی بهترین راه برای اتمام مشکلات خلقی در بسیاری از افراد است. در دنیا حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت دچار افسردگی هستند. تحقیقات انجام شده در تهران نشان داد که نزدیک به ۳۴ درصد تهرانی ها دارای این بیماری روانی بوده اند. ولی آمار مربوط به بیماریهای روانی و افسردگی در سطح جامعه ایران، حدود ۲۱ تا ۲۵ درصد است. همچنین افسردگی بین دانشجویان شیوع دارد و سوءمصرف مواد و مصرف خودسرانه دارو در بین این گروه بیشتر است. زیرا این جوانان در رده سنی خاصی قرار دارند و نخبگانی هستند که به دانشگاه وارد شده و انتظاراتی از این موقعیت خود دارند. آنها از هم سن و سالهای خود بیشتر می فهمند و نسبت به رده های سنی دیگر روحیه حساستری دارند. از طرفی باید مشکلات جامعه و دانشگاه ها را در نظر گرفت که به طور مسلم، همه این عوامل تاثیر گذارند تا دانشجویان دچار افزایش میزان افسردگی نسبت به سایر اقشار شوند.

نیم نگاهی به افسردگی

در شناخت افسردگی باید خستگی های مزمن را مد نظر قرار داد. آنچه افسردگی را برجسته می کند، تغییر خلق است که انسان بیشتر آن را مشاهده می کند و همه اینها به نحوه زندگی انسان مرتبط است. دستاوردهای انسان در زندگی و امید به آینده می تواند در نشاط و شادی سهم داشته باشند و به درمان افسردگی کمک می کند.

درمان افسردگی

علائم افسردگی

از این علائم می توان به خستگی، افزایش نیاز به خواب، کمبود انرژی، افزایش وزن، افزایش اشتها، مشکل در تمرکز، میل زیاد به تنهایی، اختلال در خواب، احساس گریه مداوم، عدم احساس آرامش وعدم تمدد اعصاب حتی با وجود استراحت های طولانی مدت اشاره کرد.

درمان افسردگی با ریزمغذی ها

محققان نشان دادند که منیزیم بر سلامت روان و جسم انسان تاثیرات بسیار زیادی دارد. این در حالیست که منیزیم تقریبا در تمام کارکردها و بافت‌های بدن از سیستم ایمنی تا سلامت قلب کارآیی دارد. نتایج مطالعه ی جدید در چین نشان می‌دهد وجود منیزیم در رژیم غذایی خطر بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و دیابت را کاهش میدهد. افرادی که از میزان بالای منیزیم در رژیم غذایی شان استفاده می‌کنند ۱۰ درصد کمتر در معرض بیماری قلبی، ۱۲ درصد کمتر در معرض سکته مغزی و ۲۶ درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع دو هستند.
کمبود منیزیم باعث بروز نشانه های افسردگی و همچنین گیجی، بیقراری، اضطراب، توهّم و انواع مشکلات جسمی می گردد. اغلب رژیم های غذایی مقدار کافی از منیزیم را تامین نمی کنند و استرس نیز به شدت، مقدار منیزیم موجود در بدن را کاهش می دهد.
کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که مردان در روز حدود 420 میلی گرم و زنان 320 میلی گرم منیزیم مصرف کنند.

منابع غذایی منیزیم برای درمان افسردگی

منیزیم به فراوانی در غذاهای زیادی یافت می شود. منابع خوب منیزیم شامل بذرها، مغز دانه ها، حبوبات و دانه های غلات و سبزی های برگ سبز تیره است. شیر منبع متوسط منیزیم به شمار می رود. ماهی، گوشت، اغلب میوه های معمول مانند سیب، موز و مرکبات منابع ضعیف منیزیم هستند.

آشنا شویم: منیزیم ب6 رزاویت

نقش منیزیم در درمان افسردگی

منیزیم برای بیش از ۳۰۰ واکنش شیمیایی مختلف در بدن از جمله سوخت و ساز گلوکز، تولید پروتئین و نوکلئیگ اسید ضروری است. همچنین این ماده به حفظ عملکرد ماهیچه‌ها و سیستم اعصاب، تقویت سیستم ایمنی، ثابت نگه داشتن ضربان قلب و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. به گزارش مدیکال دیلی، منیزیم علاوه بر آنکه برای سلامت قلب مفید است می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به افسردگی، میگرن و حتی علائم سندرم پیش از قاعدگی موثر باشد.
همچنین به دلیل نقشی که منیزیم به همراه عنصر های دیگر مانند منگنز و کروم در نوسان قند خون دارد، کمبود آنها موجب افت قند خون و سایر اختلالات شده و چون فعالیت مغز به شدت وابسته به سطح ثابت قند خون است، وقتی قند خون متغیر باشد باعث افت انرژی، نوسانات خلق و خوی و احساس گیجی شده و به راحتی می تواند موجب حس افسردگی در فرد شود.

نویسنده: هدی جمالی (کارشناس تغذیه)

دیدگاه و نظرات

ارسال دیدگاه جدید