خواص امگا 3

در این مقاله قرار است خواص امگا 3 و کاربردهای آن بررسی شود. چربی ها جزو مواد ضروری برای بدن هستند که در فرآیند های مهمی مانند سوخت و ساز و تولید انرژی، کمک به شکل گیری ساختارها و تولید بعضی از هورمون ها به بدن کمک می کنند. اسیدهای چرب یکی از واحد های تشکیل دهنده چربی ها هستندکه به دو گروه ضروری و غیر ضروری دسته بندی می شوند. اسید های چرب ضروری شامل اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 می شوند که گاهی به نام ویتامین F نیز خوانده می شوند. این مواد در بدن ساخته نمی شوند و باید از طریق منابع غذایی تامین گردند. آلفا لینولئیک اسید با نام اختصاصی ALA، ایکوزاپنتانوئیک اسید با نام اختصاصی EPA و دوکوزاهگزانوئیک اسید با نام اختصاری DHA سه اسید چرب از خانواده امگا 3 هستند.

خواص امگا 3

مصرف امگا 3 اثرات مفیدی بر سلامت انسان دارد و از مهم ترین خواص امگا 3 می توان به کاهش تری گلیسیرید خون، تنظیم ضربان قلب، کاهش فشار خون، کاهش تجمع پلاکتی و جلوگیری از انعقاد خون، افزایش HDL یا کلسترول خوب، سلامت مغز و سیستم های عصبی به ویژه در افراد مبتلا به MS، کاهش دردهای ناشی از التهاب مفاصل و آرتروز اشاره کرد.از دیگر خواص امگا 3 این است که باعث افزایش ضریب هوشی نوزادان می شود. برخی علاقه دارند همه انواع امگا را مانند امگا 3-6-9 با هم استفاده کنند تا خواص بیشتری داشته باشد.

هفت نشانه کمبود امگا ۳

ماهی‌های چرب، گردو و روغن بذر کتان جزو منابع غذایی اسید چرب ضروری امگا 3 هستند. کمبود امگا ۳ در بدن می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند خشکی پوست، درد مفاصل، بی‌خوابی یا حتی شکنندگی موها شود.

خشکی پوست

امگا ۳ یکی از رازهای داشتن پوست جوان و زیبا است که در ساختار دیواره سلولی وجود دارد و هرچه میزان امگا ۳ در بدن کمتر از حد طبیعی شود، پوست هم خشک‌تر خواهد شد. امگا-۳ در جذب مواد مغذی به پوست کمک می‌کند و مواد زائد و مضر را از پوست بیرون می‌کشد. پس تامین امگا ۳ مورد نیاز بدن، سلامت و درخشندگی را برای پوست دارد.

خواص امگا 3

ریزش مو

امگا ۳ در فولیکول‌های مو نیز یافت می‌شود و باید گفت که امگا-۳، یکی از مواد مغذی مهم برای حفظ درخشش و شادابی موها است. اسیدهای چرب امگا ۳، موها را به‌خوبی تغذیه می‌کنند، ضخامت موها را افزایش می‌دهند و التهاب پوست سر را هم کم می‌کنند. و کمبود آن منجر به موهای خشک و شکننده و حتی ریزش مو می شود.

ناخن‌های شکننده

ظاهر ناخن‌ها به خوبی نشان دهنده سلامت و یا وجود مشکل در بدن هستند . اگر ناخن ها بیش از حد نرم باشد ، پوسته بدهد و یا به‌راحتی بشکند، نشان‌دهنده این است که مشکلی در بدن وجود دارد. یکی از این مشکلات احتمالی، کمبود امگا-۳ است. پس در رژیم غذایی خود منابع غذایی امگا 3 مانند روغن ماهی و یا مکمل آن را داشته باشید.

بی ‌خوابی

مطالعات نشان داده است که هرچه سطح امگا ۳ در بدن افراد بالاتر باشد، کیفیت خواب هم افزایش پیدا می‌کند. با این‌حال، متخصصان همواره به مردم توصیه می‌کنند که مکمل‌های امگا ۳ را صبح‌ها مصرف کنند، نه شب‌ها. دلیلش هم این است که مصرف مکمل غذایی امگا۳ در ساعات نزدیک به خواب شبانه می‌تواند شما را بیدار نگه دارد.

خرید مکمل امگا3: سافت ژل امگا فلکس هلث برست

تمرکز ضعیف

شانس ابتلا به اختلال تمرکز در افرادی که به اندازه کافی روغن ماهی نمی خورند یا مکمل امگا ۳ مصرف نمی کنند افزایش پیدا می‌کند. پس با دریافت دوز روزانه امگا ۳ به بدن، وضعیت تمرکز خود را به‌طور قابل توجهی تقویت ‌کنید.

خستگی

کمبود امگا ۳ می‌تواند یکی از دلایل خستگی مداوم باشد. خستگی به‌عنوان یکی از علامت‌های شایع کمبود امگا ۳ شناخته می‌شود و درنتیجه اضافه کردن این اسیدهای چرب به رژیم غذایی می‌تواند سطح انرژی را در افرادی که با مشکل خستگی مداوم روبه‌رو هستند، افزایش بدهد.

درد مفصلی

از خواص امگا 3 خاصیت ضدالتهابی قدرتمند آن است. به همین دلیل، مصرف امگا ۳ برای افراد مبتلا به مشکلات مفصلی توصیه می شود. دریافت امگا ۳ به‌اندازه کافی می‌تواند روند فرسایش بافت‌ها و مفصل‌های بدن را متوقف کند.

inner2_22_7.jpg

منابع غذایی حاوی امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳، دو نوع اصلی دارد EPA و DHA که در درجه اول در بعضی از ماهی‌ها یافت می‌شود. ALA (آلفا لینولنیک اسید) نوع دیگری از اسیدهای چرب امگا ۳ است که در منابع گیاهی مثل مغزهای خام و دانه‌ها وجود دارد. مصرف ماهی‌هایی که حاوی DHA و EPA هستند را به دو تا سه بار در هفته برسانید: ماهی آنچوی، ماهی آبی، شاه‌ماهی، ماهی خال‌مخالی، ماهی سالمون (نوع وحشی آن دارای امگا ۳ بیشتری نسبت به نوع پرورشی است)، ماهی ساردین، ماهی خاویار، ماهی قزل‌آلا و ماهی تن. با این‌ که افزایش مصرف ماهی‌های چرب آزاد و وحشی واقعا ایده خوبی است، اما بعضی از آن‌ها حاوی مقدار زیادی از جیوه یا سموم هستند. البته ماهی‌های پرورشی هم ممکن است حاوی سطح بالایی از آلاینده‌ها باشند. بنابراین، کودکان و زنان باردار هرگز نباید از این ماهی‌ها استفاده کنند. مصرف ماهی‌های قزل‌آلای وحشی و سالمون وحشی، ایمنی غذایی خیلی بیشتری دارد. اگر می‌خواهید نوع ALA را به بدن برسانید، می‌توانید از گردو، بذر کتان و روغن بذر کتان، روغن کانولا و روغن سویا استفاده کنید.

دیدگاه و نظرات

زهرا
باسلام من پوست صورتم فوق العاده چربه آیا مصرف امگا 3 باعث میشه بیشتر چرب بشه ؟
پوراطب گستر
با سلام خیر پوست را چرب نمی کند.
زهراغلامی
سلام ...من خشکی پوست و موی شدید دارم میتونم استفاده کنم
پوراطب گستر
با سلام بله ممکن است برای شما موثر باشد.
حمید سپهر
سلام قرص امگا3 چاق کننده است ویالاقر کننده ممنون میشم اگه نظرتونو بفرمائید
پوراطب گستر
با سلام اصولا تاثیری در وزن ندارد.
محمد
با سلام میخواستم بدونم امگا3 میشه شب استفاده کرد بعد از سحری مثلا؟
پوراطب گستر
با سلام بله باید بعد غذا میل شود و زمانش مهم نیست.
رویا
سلام من پسوریازیس دارم میتونه اثر مثبت داشته باشه
پوراطب گستر
با سلام ممکن است مفید باشد.

ارسال دیدگاه جدید