شرکت‌های تولید قراردادی یکی از اجزای مهم زنجیره تامین مکمل

چهارشنبه, 24 آبان, 1402
محل برگزاری: 
-
زنجیره تامین مکمل

مجمع عمومی عادی سالیانه سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران قرار است روز ۲۴ آبان ماه برگزار شود و برای نخستین بار دو نماینده از طرف شرکت‌های تولید قراردادی برای حضور در ترکیب هیات مدیره این سندیکا انتخاب می‌شوند.
 

سیدوحیدرضا بهشتی مدیرعامل شرکت پوراطب که یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در زمینه تولید قراردادی فرآورده‌های مکمل در ایران است، در گفت‌وگو با خبرنگار فانا با استقبال از تصمیم گرفته شده مبنی بر حضور شرکت‌های تولید قراردادی در ترکیب اعضای اصلی هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران گفت: تعداد شرکت‌های تولید قراردادی در حوزه فرآورده‌های مکمل در ایران و جهان رو به افزایش است و این شرکت‌ها حالا به یکی از اجزای مهم زنجیره تامین فرآورده‌های مکمل تبدیل شده‌اند. به همین دلیل حضور نمایندگانی از این شرکت‌ها در ترکیب اعضای اصلی هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران ضروری است.
 
وی افزود: استراتژی تولید بدون کارخانه یا تولید قراردادی که از اواخر دهه ۸۰ میلادی در جهان شکل گرفته، از ۲۵ سال پیش در خطوط تولید دو کارخانه مشهور تولید کفش ایران رواج داشته و در صنعت دارو نیز بیش از یک دهه قدمت دارد. بررسی‌ها حاکی از آن است که استراتژی تولید بدون کارخانه می‌تواند برای شش صنعت محصولات الکترونیکی، مواد غذایی، پوشاک و چرم، محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی و دارو و مکمل به‌ واسطه ویژگی‌هایی که صنایع تندمصرف دارند، سودمند باشد.
 
بهشتی خاطرنشان کرد: استراتژی تولید بدون کارخانه که در کنار حذف بخش عمده مجوزهای موردنیاز برای تاسیس کارخانه، فوایدی مانند حذف ‌سرمایه‌گذاری موازی در بخش صنعت، ورود سریع به بازار، بهبود فرمولاسیون و بسته‌بندی محصول، اشتغالزایی سریع صنعتی، افزایش بهره‌وری تولید، کاهش قیمت تمام شده محصول، تقویت صادرات صنعتی، رقابتی‌تر شدن بازار، تولید محصولات با کیفیت، افزایش انعطاف در خطوط تولید و تثبیت بنگاه از طریق تمرکز روی دو بخش تحقیق‌ و توسعه و فروش دارد، دهه‌هاست در آمریکا، ژاپن، کره‌جنوبی، چین و کشورهای شرق آسیا رواج دارد.
 
مدیرعامل شرکت پوراطب با اشاره به اینکه شرکت‌های تولید قراردادی فرآورده‌های مکمل هم‌اکنون سهم قابل توجهی در بازار این محصولات را دارند و براساس آمارنامه ۱۴۰۱ مکمل‌های تولیدی نیز رتبه‌های بالای فروش را در کشور به خود اختصاص داده‌اند، عنوان کرد: حدود ۲۵۰ شرکت از مجموع ۳۵۰ شرکت فعال در زمینه تولید دارو و مکمل در کشور شرکت‌های تولیدکننده فاقد کارخانه و قراردادی هستند. ضمن اینکه از مجموع ۲۹۰ شرکت عضو سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران، حدود ۱۸۰ شرکت در حوزه تولید قراردادی و تولید بدون کارخانه فعالیت می‌کنند.