احداث کارخانه جدید پورا طب گستر ایرانیان تا سه سال آینده

چهارشنبه, 5 مهر, 1402 تا جمعه, 7 مهر, 1402
محل برگزاری: 
مصلی تهران
احداث کارخانه جدید پورا طب گستر

درحاشیه برگزاری نمایشگاه ایران فارما سیدوحیدرضا بهشتی رئیس هیات مدیره شرکت پورا طب گستر ایرانیان، مدیرعامل شرکت پورا طب و نایب رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری پورا دارو ایرانیان گفت‌وگویی انجام داده که متن کامل آن به شرح زیر است:
 iranpharma_1.jpg

درباره آخرین فعالیت‌های شرکت‌های پورا طب و پورا طب گستر ایرانیان توضیح دهید.

شرکت پورا طب در سال ۱۳۷۹ تاسیس شد و در سال ۱۳۸۱ آغاز به کار کرد. فعالیت این شرکت در زمینه واردات مکمل‌های غذایی است. از آن سال، شرکت پورا طب، شرکت‌های دارویی را خریداری کرده است. نخستین شرکتی که خریدیم، ایران داروک بود. سپس بخشی از سهام شرکت روز دارو را خریدیم که بعدا آن را تبدیل به سهام مدیریتی روز دارو کردیم. سپس شرکت پالایش و پژوهش خون را خریدیم و در ادامه شرکت توزیع دارویی پوراپخش را راه‌اندازی کردیم. به این دلیل که فعالیت اصلی پورا طب، واردات است و نمی‌توانست سهام‌دار اصلی این شرکت‌ها باشد و کار سرمایه‌گذاری را انجام دهد، شرکت سرمایه‌گذاری پورا دارو ایرانیان را تاسیس کردیم که این شرکت سهام‌دار این شرکت‌ها شد.

شرکت پورا طب گستر ایرانیان قبلا به نام مایسا فعالیت می‌کرد که در سال ۱۳۹۶ کارخانه آن راه‌اندازی شد و زمانی که کل سهام آن را خریدیم، اسم آن را به شرکت پورا طب گستر ایرانیان تغییر دادیم و دلیل این نام‌گذاری هم این بود که شرکت پورا طب در زمینه واردات مکمل فعالیت می‌کرد و در بازار شناخته شده بود و شرکت پورا طب گستر ایرانیان نیز قرار شد در زمینه تولید مکمل فعالیت کند.

صد درصد سهام شرکت پورا طب گستر ایرانیان در سال ۱۳۹۶ توسط شرکت سرمایه‌گذاری پورا دارو ایرانیان خریداری و تولید مکمل‌های غذایی در این شرکت آغاز شد. بعد از توقف واردات مکمل، با یک شرکت سوئیسی قرارداد بستیم که به صورت تحت لیسانس، محصولات آن را در ایران تولید کنیم. کلیه محصولاتی که تولید می‌کنیم ابتدا به سوئیس ارسال می‌شوند تا آزمایش‌های کیفی روی آنها انجام شود و در صورت دریافت تائیدیه، اجازه عرضه محصول را در بازار داریم. در حال حاضر ۱۳۰ آی‌آرسی (IRC) داریم. در پایپ لاین هم حدود ۷۸ محصول جدید مکمل تعریف کرده‌ایم که بخش تحقیق و توسعه در حال کار روی آنها هستند.

قیمت‌گذاری دستوری تهدیدی جدی برای صنعت مکمل/۷۸ محصول جدید مکمل در پایپ لاین داریم

شرکت پورا طب گستر ایرانیان در صنعت مکمل جزو سه شرکت اول بازار از نظر فروش محسوب می‌شود. بخشی از محصولات را در کارخانه خودمان تولید می‌کنیم و برخی دیگر از محصولات نیز در سایر شرکت‌های گروه مانند روز دارو و ایران داروک تولید می‌شوند.

برنامه داریم تا سه سال آینده یک کارخانه اختصاصی را برای تولید مکمل احداث کنیم که قرار است این کارخانه در جاده مخصوص ساخته شود. در حال حاضر در کارخانه فعلی فقط خطوط تولید سافت ژل را داریم و محصولات دیگر را در شرکت‌های دیگر گروه تولید می‌کنیم اما می‌خواهیم با ساخت کارخانه جدید، کل محصولات را در کارخانه خودمان تولید کنیم.

بخشی از برنامه ما هم مربوط به حوزه صادرات است. به دنبال این هستیم که چند نماینده برای صادرات در کشورهای منطقه پیدا کنیم و امیدواریم تا دو سال آینده بتوانیم صادرات محصولات خود را که تولید تحت لیسانس محصولات شرکت سوئیسی هستند، آغاز کنیم.

کارخانه فعلی شرکت پورا طب گستر ایرانیان در استان مرکزی در سال 1402 به عنوان واحد نمونه صنعتی استان انتخاب شد. در مکان فعلی کارخانه، طرح توسعه برای افزایش ظرفیت تولید سافت ژل در دست اجرا است که احتمالا این طرح تا پایان امسال به نتیجه می‌رسد و حدود ۴۵ درصد ظرفیت تولید افزایش می‌یابد.
 
ظاهرا قرار است حدود هزار میلیارد تومان برای احداث کارخانه جدید سرمایه‌گذاری کنید. آیا قیمت‌گذاری دستوری مکمل‌ها تهدیدی برای این سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود؟

متاسفانه دولت در هیچ‌کدام از فرآیندهای تولید محصول به تولیدکننده و کارآفرین بخش خصوصی یارانه نمی‌دهد اما اقدام به قیمت‌گذاری دستوری می‌کند. بخش خصوصی به دنبال درآمد و سودآوری برای سهام‌داران خود است. در نتیجه وقتی دولت به حوزه قیمت‌گذاری ورود می‌کند، بخش خصوصی مجبور می‌شود کارهایی مانند تحقیق و توسعه را حذف کند. برخی فکر می‌کنند با قیمت‌گذاری دستوری، قیمت کاهش پیدا می‌کند اما من با این استدلال موافق نیستم. وقتی چند شرکت رقیب، محصولی را به بازار عرضه می‌کنند، ناخودآگاه بازار شروع به تنظیم قیمت می‌کند.

هدف اصلی ما از احداث کارخانه جدید تولید مکمل، به جز افزایش سهم در بازار ایران، صادرات است. اگر قراردادهایی که مد نظرمان هستند را منعقد کنیم، بخشی از تولیدات این کارخانه به صادرات اختصاص پیدا می‌کند. در هر صورت قیمت‌گذاری دستوری تهدیدی برای صنعت مکمل و سرمایه‌گذاری‌های جدید در این صنعت است.

طبق برخی شنیده‌ها قرار است توافق‌نامه‌ای منعقد شود که براساس آن سندیکای تولیدکنندگان مکمل قیمت‌ها را به سازمان غذا و دارو پیشنهاد بدهد و اگر این قیمت‌ها مورد موافقت سازمان غذا و دارو قرار نگیرد، سندیکا توضیحات خود را ارائه و سازمان را توجیه کند.
 
آیا شرکت پورا طب فعال است؟

شرکت پورا طب نماینده رسمی شرکت اُکتافارما در ایران است. شرکت پالایش و پژوهش خون، پلاسماهای جمع‌آوری شده را برای فرآوری و تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما به اُکتافارما می‌فرستد. پورا طب همچنین نمایندگی یک شرکت کره‌ای را دارد که از طریق این نمایندگی داروی مجکس را وارد می‌کنیم. این دارو برای بیماران مبتلا به سرطان است و تقاضای زیادی در بازار دارد. پورا طب همچنین نماینده شرکت اکسپنساینس فرانسه است. این شرکت محصولی با عنوان پیاسکلیدین دارد که قبلا به صورت محصول نهایی آن را وارد می‌کردیم اما طی قراردادی که بستیم موافقت کرده که این دارو را به صورت پری‌میکس وارد کنیم و در ایران فرآیند کپسوله‌سازی آن را انجام بدهیم. محموله اول آن در انبار است و منتظریم که اکسپنساینس تائید کند و کار را شروع کنیم.